PROGRAM

Bać się RODO czy nie bać? Zawczasu przygotuj się do wejścia w życie unijnej ustawy o ochronie danych osobowych. Co ona oznacza dla firm transportowych?

Norbert Bogucki Dyrektor zarządzający Bestway Consulting

28 maja 2018 r. zacznie obowiązywać nowa Regulacja UE o ochronie danych osobowych. Mimo, że wprowadza horrendalne kary finansowe dla przedsiębiorców nie posiadających zgodności z jej przepisami, rewolucyjne zmiany w prawach podmiotów danych, duża grupa przedsiębiorstwa zdaje się lekceważyć problem. Zawiodła też komunikacja, skoro oficjalnie 40 proc. przedsiębiorstw nic o RODO nie słyszała. Czy zatem ta rewolucja musi nas zaboleć, żeby zaistnieć? Czy jest jeszcze czas na przygotowania?


Powracająca sprawa ryczałtów za noclegi – niedokończony problem.

Paweł Judek kancelaria Działyński i Judek Spółka Partnerska Radców Prawnych w Poznaniu

Temat ryczałtów za noclegi dochodzonych przez kierowców w transporcie międzynarodowym nieco przycichł w ostatnim roku. Najnowsze orzecznictwo Sądu Najwyższego w tej kwestii wskazuje jednak, że temat wcale nie jest zakończony i wciąż może stanowić istotne ryzyko dla polskich przewoźników. Może, ale nie musi. SN orzekł, że nie może być zakwestionowane wypłacanie ryczałtów poniżej stawek z rozporządzenia, jeśli zostało przyjęte w układzie zbiorowym, regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę. Pracodawcy, którzy uregulowali tę kwestię w aktach wewnątrzzakładowych, mogą więc spać spokojnie. W gorszej sytuacji są ci, którzy takich regulacji nie czynili.


Zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych w kabinach? Jest sposób, żeby sobie z tym poradzić.

Iwona Szwed Prawnik, współwłaściciel Biura Prawnego Arena 561

Kolejne kraje UE rozpoczynają kontrole noclegów w kabinie. Dlaczego odpoczynek w pojeździe, od wielu lat praktykowany przez kierowców, w ostatnim czasie stał się niewygodnym tematem? Nie brakuje problemów z odpowiednim dokumentowaniem odpoczynku, używaniem karty kierowcy i obliczaniem prawidłowej kolejności pauz 45 godz. i 24 godz. Trendy i praktyki w tym obszarze.


Jak organizować postoje pojazdów w czasie przewozów, aby nie spotkać się z ubezpieczycielem w sądzie?

Jerzy Różyk CDS Kancelaria Brokerska

Klauzule postojowe w polisach OCP – plusy i minusy. Parkowanie w miejscach dostaw – można, czy nie można? Baza transportowa przewoźnika – dodatkowa możliwość parkowania, ale czy zawsze bezpieczna? Kończy Ci się czas pracy i musisz zaparkować – najpierw zadzwoń do swojego ubezpieczyciela i zapytaj, czy możesz, zakaz odbierania odpoczynku tygodniowego w kabinie ciężarówki – czy Twoja polisa OCP to wytrzyma?


A1 - dalsze zaostrzenie procedury wydawania poświadczeń, nawet na terenach kraju, gdzie dotychczas nie było problemów.

Agnieszka Frasik „AMF FRASIK” Kancelaria Prawna

Nie słabną problemy przewoźników drogowych związane z uzyskiwaniem poświadczeń A1 od ZUS. Pracodawcom z różnych rejonów Polski, starającym się o poświadczenie A1, ZUS zadaje zupełnie inne, coraz bardziej szczegółowe pytania o pracowników, czasami graniczące z absurdem, wkraczające zbyt daleko w sferę prywatną zatrudnionego.


Dobra reputacja – za co i jak można stracić uprawnienia przewozowe?

Łukasz Włoch Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców

Ryzyko wysokich kar za naruszenia i manipulacje często nie odstrasza przewoźników od popełniania wykroczeń, ponieważ zdarza się, że zyski firmy przy stosowaniu nieuczciwych praktyk są dużo większe niż ewentualne sankcje finansowe. Nie należy jednak zapominać, że dopuszczanie się naruszeń przez kierowców może doprowadzić do znacznie poważniejszych konsekwencji. Zgodnie z Ustawą o transporcie drogowym wystarczy chociażby jedno najpoważniejsze naruszenie, by uruchomić postępowanie w zakresie spełniania wymogu dobrej reputacji przewoźnika. A posiadanie dobrej reputacji to jeden z podstawowych warunków umożliwiających wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. O tym, jakie naruszenia mogą doprowadzić do utraty dobrej reputacji, jak zmiany w Ustawie o transporcie drogowym oraz uruchomienie rejestru wpłynęły na częstotliwość kontroli ze strony inspekcji i co zrobić, jeśli w przypadku naszej firmy dojdzie do wszczęcia postępowania, dowiecie się Państwo z prelekcji Eksperta VIAON.

 


Case study - prawidłowa procedura reklamacji szkód transportowych.

Łukasz Chwalczuk Managing Partner w Kancelarii Prawnej Iuridica

18 marca 2018 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie dotyczące ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego. Nieprawidłowe wykonywanie procedur może spowodować automatyczne przyznanie racji klientowi, a tym samym brak możliwości bronienia się przed roszczeniami odszkodowawczymi.


W Niemczech nie tylko przewoźnik, ale również spedytor ponosi odpowiedzialność za towar w transporcie.

Martin Pfnür adwokat, Kancelaria Adwokacka Balduin & Pfnür PartGmbB Rechtsanwälte

Nie wszyscy właściciele firm zajmujących się międzynarodowym drogowym transportem towarowym zdają sobie sprawę, że w Niemczech za szkody transportowe spedycja odpowiada tak samo, jak przewoźnik. Tymczasem przy zleceniach transportowych, na podstawie konwencji CMR, w polskim orzecznictwie spedycja odpowiada tylko za wybór przewoźnika. Oznacza to, że istnieją znaczące różnice między niemieckim i polskim orzecznictwem. Jakie, w związku z tym, zagrożenia istnieją dla polskich firm transportowych, przed niemieckimi sądami?


Rządowe propozycje nowego modelu rozliczania ZUS i PIT w wynagrodzeniach kierowców?

Maciej Wroński przewodniczący Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”

Podczas prac działającego w ramach ustawy o Radzie Dialogu Społecznego zespołu trójstronnego ds. transportu drogowego została przedstawiona wstępna koncepcja nowych rozwiązań, zastępujących dotychczasowy model pracy kierowcy, jako pracownika w podróży służbowej. Oznacza to jednocześnie większe obciążenia kosztaów pracy w firmach wykonujących międzynarodowy przewóz drogowy składkami na ubezpieczenie społeczne oraz wypłacanymi zaliczkami na podatek dochodowy. Jaki będzie sposób naliczania tych danin, jakie będą możliwe modele wynagradzania i czy nowe rozwiązania zmniejszą ryzyko związane z rewizją dyrektywy o pracownikach delegowanych.


Plaga kradzieży towarów z pojazdów ciężarowych w Niemczech. Jak zabezpieczyć przewożone produkty i swoje interesy przed szkodą.

Damian Wypiór kancelaria bunk-alliance Rechtsanwaltsgesellschaft mbH

W Niemczech w przypadku kradzieży ładunku podczas transportu, przewoźnik w większości przypadków ponosi odpowiedzialność. Jest on zwolniony od tej odpowiedzialności, jeśli kradzież została spowodowana okolicznościami, których nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec. Jakie to okoliczności? Jakie środki bezpieczeństwa powinien przedsięwziąć właściciel firmy transportowej podczas przewozu przez Niemcy, żeby uniknąć niebezpieczeństwa kradzieży ładunku i odpowiedzialności za takie zdarzenie?


Jedno narzędzie do zarządzania całą firmą transportową

Bartosz Blumczyński Zastępca Dyrektora ds. Handlowych Framelogic