PROGRAM

Nadciągają rewolucyjne zmiany w ustawie o transporcie drogowym. Więcej odpowiedzialności spocznie na kierowcy, ale przewoźnikowi „łatwiej” będzie utracić dobrą reputację.

Iwona Szwed Prawnik, współwłaściciel Biura Prawnego Arena 561

Powiększy się paleta wykroczeń, za które teraz będą karani mandatami kierowcy, a wcześniej – przewoźnicy. Z kolei właścicielowi firmy transportowej nawet za stosunkowo niewielkie wykroczenia będzie groziło postępowanie sprawdzające jego dobrą reputację. Zweryfikowany ma zostać termin „pory nocnej” w kontekście prowadzenia w tym czasie pojazdu. Poza tym, jeżeli jazda porą nocną będzie trwała cztery godziny i dłużej, to wówczas jazda za dnia nie będzie mogła trwać więcej niż 10 godz.


Zaświadczenia A1 – nowa interpretacja ZUS w kwestii ich wydawania.

Łukasz Kuczkowski Kancelaria Prawna Raczkowski Paruch

Konieczność zarejestrowania pracownika w krajowym systemie ubezpieczeń społecznych na 3 miesiące przed delegowaniem go. Wprowadzenie kryteriów ośrodka życiowego kierowcy. Definicja oszustwa – celowe działanie albo zaniechanie by uzyskać lub otrzymać świadczenia socjalne lub uniknąć zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne wbrew przepisom. Możliwość poprawienia oraz wycofania wydanego zaświadczenia A1 ze skutkiem wstecznym.


Pełne wynagrodzenia – wraz ze składkami na ZUS, ograniczenie czasowe delegowania, nowe uprawnienia pracowników. Co jeszcze czeka pracodawców od 2020 roku?

Joanna Jasiewicz Kancelaria Prawna Gide Loyrette Nouel

Zmiany w delegowaniu pracowników stały się faktem. 9 lipca rewizja Dyrektywy o delegowaniu pracowników została opublikowana w Dzienniku Ustaw Unii Europejskiej i tym sposobem stała się prawem. Jakie konkretnie zmiany zostały wprowadzone oraz czy i kiedy będą obowiązywały pracodawców w transporcie międzynarodowym.


Split payment - mechanizm podzielonej płatności w VAT – już jest i co oznacza dla firm transportowych?

Rafał Pogorzelski kancelaria doradztwa podatkowego Jamróz i Pogorzelski

19 września 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji przepisów ustawy o VAT, wprowadzającej od 1 kwietnia 2018 r. mechanizm tzw. podzielonej płatności (split payment). Nowatorskie rozwiązania mają dla podatników VAT dalekosiężne skutki praktyczne. Jakie zagrożenia, wyzwania oraz potencjalne korzyści płyną z nowych regulacji dla firm transportowych? Jak się do nich przygotować?


Załóż transportową spółkę z o. o. w Niemczech i uniknij problemów z MiLoG-iem. Praktyczny poradnik jak to zrobić - krok po kroku.

Arthur Winczura Kancelaria Adwokacka Balduin & Pfnür PartGmbB Rechtsanwälte

Dlaczego opłaca się założyć w Niemczech transportową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą przewozy międzynarodowe. Praktyczny poradnik dlaczego i jak to zrobić – krok po kroku. A wszystko to w kontekście Dyrektywy o pracownikach delegowanych. Korzyści ze względu na ustawę MiLoG, Pakiet Mobilności i ograniczeń kabotażu.


Transformacja firmy transportowej – trzy konkretne narzędzia pozwalające wejść na wyższy poziom konkurencyjności?

Krzysztof Sarnecki współzałożyciel Leading Partner i członek zarządu Quest Change Managers

Co dziś kupują i czego potrzebują Twoi Klienci – jak wykorzystać tę wiedzę do zwiększenia sprzedaży? Jak zwiększyć swoje szanse na wygrywanie przetargów i zdobywanie kontraktów w sektorze TSL? Pola wzrostu marży w praktycznych przykładach – co zrobić, żeby nie zostać wymienionym na „tańszy model”? Studia przypadku rzeczywistej transformacji firm transportowych, spedycyjnych, i logistycznych, które odsłaniają kluczowe mechanizmy budowania przewagi konkurencyjnej.


ABC procedury sądowej dla firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych.

Łukasz Chwalczuk Managing Partner w Kancelarii Prawnej Iuridica

Praktyczne aspekty przygotowywania pozwów, wymogi procedury sądowej oraz koszty z tym związane. Czym różni się sąd rejonowy od okręgowego i w jakim terminie należy składać odpowiednie pisma procesowe. Jak uniknąć błędów proceduralnych. Kwestia doręczeń pism procesowych za pośrednictwem Poczty Polskiej. Jak nie przegrać procesu sądowego tylko z powodu przedwczesnego złożenia pozwu i inne „kruczki prawne”, pomocne w transportowych sprawach sądowych.


Bądź przewidujący, zanim odejdziesz. Już jesienią - nowe, bezpieczniejsze zasady sukcesji w firmach.

Tomasz Filipowski Kancelaria Prawna Siuda, Filipowski

Jesienią zacznie obowiązywać ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Jest to nowe rozwiązanie stanowiące, w założeniu ustawodawcy, odpowiedź na problemy, jakie powstają w sytuacji śmierci osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą (przedsiębiorcy). A problem jest realny i dotyczy zdecydowanej większości podmiotów gospodarczych w naszym kraju. Szacuje się bowiem, iż nawet 80 proc. przedsiębiorstw to firmy jednoosobowe. Tak też jest w transporcie.


Ile możesz zyskać na integracji telematyki i rozwiązań wspierających rozliczanie czasu pracy kierowców?

Tytus Małecki VIAON

Przedstawiciel marki VIAON nakreśli korzyści płynące z wykorzystania technologii, takich jak telematyka i oprogramowanie do rozliczania czasu pracy kierowców w codziennej działalności przedsiębiorstwa transportowego. W prelekcji wskaże atuty połączenia ze sobą tych systemów.


Czy transport zostanie wyłączony z Dyrektywy o pracownikach delegowanych? Pakiet Mobilności po wakacjach w Parlamencie Europejskim.

Margareta Przybyła doradczyni europoseł Danuty Jazłowieckiej, Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych PE.

Przełom maja i czerwca przyniósł branży międzynarodowego transportu z centralnej i wschodniej części Unii Europejskiej prawdziwą huśtawkę nastrojów. Najpierw – 30 maja – PE zatwierdził w Strasburgu niekorzystne z punktu widzenia przedsiębiorców z naszej części UE, zmiany dotyczące delegowania pracowników do innych państw Unii. Już po kilku dniach – 4 czerwca – posłowie Komisji Transportu i Turystyki TRAN PE przegłosowali przepis wyłączający transport międzynarodowy spod Dyrektywy o pracownikach delegowanych. Był to z kolei krok w bardzo korzystnym kierunku. Niestety kubeł zimnej wody na pozytywnie rozemocjonowane głowy wylał się 14 czerwca, kiedy zagłosował cały PE. 4 lipca PE odesłał Dyrektywę do ponownych prac w Komisji TRANS. Jesienią ponownie startuje procedowanie tego aktu prawnego wraz z Pakietem Mobilności.


Nowe naruszenia, surowsze kary, inteligentne tachografy. Najważniejsze zmiany w przepisach dotyczących transportu.

Kamil Wolański OCRK

Ekspert OCRK, Kamil Wolański przedstawi uczestnikom konferencji, jakie zmiany przynosi nowelizacja ustawy o transporcie drogowym: nowe zasady nakładania kar, więcej naruszeń, większe sankcje. Co zmienia się dla przewoźników w związku z nową ustawą o tachografach i od kiedy obowiązkowe będą inteligentne tachografy?


Prewencja lepsza niż egzekucja. Zabezpieczenie umów międzynarodowego przewozu towarów, przed nieuczciwymi kontrahentami.

Szymon Wiliński dyrektor rozwoju informacji gospodarczej w Coface.
Michał Stachowski Zastępca dyrektora Działu Windykacji – COFACE

Branża TSL to krótkie terminy przedawnień, wysokie ryzyko oraz utrudnione dochodzenie należności. Dobrym sposobem jest więc prewencja i wczesne działanie, uprzedzające ewentualne kłopoty ze spływem należności za wykonany transport. Jak zweryfikować kontrahenta i zmniejszyć ryzyko braku zapłaty za usługę? Jak doprowadzić do sytuacji, w której uzgodnienia będą możliwe do wyegzekwowania szybciej i bez dodatkowych kosztów?