Transport Manager Meeting Gdańsk 11.12.18

Na Transport Manager Meeting w Gdańsku omówiono tematy o kluczowym znaczeniu dla sektora TSL.

Przegłosowanie skrajnie niekorzystnej wersji Pakietu Mobilności, bilans 3 lat MiLoG po ostatnich decyzjach niemieckich sądów, zmiany w przepisach transportowych i podatkowych na 2019 r., nowe obowiązki kierowców i przewoźników wraz z karami. Konferencja Transport Manager Meeting (TMM) w Gdańsku, 11 grudnia, stała się prognostykiem najważniejszych zmian w branży transportowej.

Wietrzna aura pogodowa nie ostudziła zapału i ciekawości uczestników konferencji TMM, którzy przybyli do nadmorskiego hotelu Novotel Marina, aby dowiedzieć się o kluczowych zmianach, które na pewno będą miały wpływ na funkcjonowanie branży TSL w najbliższych latach.

Bat na transport w praktyce

Niedawne nocne pertraktacje w Radzie Unii Europejskiej przyniosły uchwalenie propozycji Pakietu Mobilności w wersji wyjątkowo niekorzystnej dla przewoźników z Europy Śr. i Wsch. Możliwe konsekwencje decyzji Rady i ich wpływ na kondycję rodzimego oraz europejskiego rynku przedstawił Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Martin Pfnür z Kancelarii Adwokackiej Balduin&Pfnür skoncentrował się z kolei na najnowszych decyzjach niemieckich sądów dotyczących MiLoG w sprawach z polskimi przewoźnikami. O wyzwaniach dla międzynarodowych firm transportowych i bardziej „socjalnym” obliczu Europy opowiedziała też Magdalena Kalinowska z Kancelarii Prawnej GIDE. Do tematu płac minimalnych nawiązał w swojej prezentacji Krzysztof Sarnecki z zarządu Quest Change Managers, który mówił o głównych wektorach zmian warunków prowadzenia biznesu w branży TSL.

Nowe prawo w pigułce

W programie TMM w Gdańsku nie zabrakło prelekcji poświęconych innym zmianom prawnym dotyczącym rodzimych przewoźników. Istotne zmiany w przepisach transportowych prowadzące do odpowiedzialności administracyjnej zarządzających transportem oraz samych przedsiębiorców omówił Łukasz Baranowski, Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego. Marta Matuszewska z Kancelarii Prawnej Działyński i Judek skupiła się natomiast na nowych obowiązkach kierowców i przewoźników, a także nowych karach nakładanych na właścicieli firm transportowych. Zmiany podatkowe planowane na 2019 r. omówił Michał Zając z Kancelarii Doradztwa Podatkowego EOL.

W kierunku zmian

Konferencji towarzyszyła prezentacja innowacyjnych rozwiązań optymalizujących funkcjonowanie firm transportowych. Wśród nich swoje systemy telematyczne przedstawili ich dostawcy: VIAON, frameLOGIC, Transics a WABCO Company, TomTom Telematics i Trimble Transport & Logistics. Swój system TMS zaprezentowała firma interLAN, karty paliwowe – DKV Euro Service Polska, platformę transportową – TimoCom, system wspierający zarządzanie oponami – Euromaster i Michelin Polska, a sposoby zabezpieczenia biznesu przed nieuczciwymi kontrahentami – Coface. Przedstawiciel gdańskiego terminala kontenerowego DCT omówił zmiany w systemie awizacji eBrama.

W strefie rozmów B2B uczestnicy mogli spotkać się z powyższymi firmami i poznać portfolio innych partnerów konferencji, m.in., Eurowag, MARCOS Bis, Sultof, GBOX i Inelo. Urozmaiceniem konferencyjnego programu było spotkanie z Grzegorzem „Gregorym” Ostaszewskim, pierwszym i – jak na razie – jedynym polskim rajdowcem, ścigającym się ciężarówkami. Startuje w teamie Renault Trucks. „Gregory „opowiedział m.in. o swoich ostatnich sukcesach.